N°4 - L’enclave/The Enclave

Repro peinture Enclave sBorrowing from a wide range of disciplines—philosophy, sociology, history, cinema, postcolonial, and literary studies—these essays reflect on the notion of enclave in history and the arts in the English-speaking world. Earlier versions of these essays were presented at the “Enclave” conference held in Bordeaux, March 11-12 2016.

Illustration de Pauline Pujol.

Numéro dirigé par Remy Arab-Fuentes, Isabelle Gras et James Perosi-Doughty (Université Bordeaux Montaigne)

Nathalie JAECK

Introduction.
pp. 1-8

[Lire en ligne] [Télécharger le PDF]

Thibaud-Pascal DANEL

Collective Memory and Historiographic Enclaves in the Post-Cold War World: The Korean War (1950-1953) in the United States.
pp. 9-33

Héloïse THOMAS-CAMBONIE

“New Town is without image”: Representations of Enclaves in Cathy Park Hong’s Poetry.
pp. 34-48

Noëmie LEDUC

The Enclave in Judy Fong Bates’s Midnight at the Dragon Café: From Prison to Creation.
pp. 49-64

Elisa PAOLICELLI

“Femina feminae lupa est” : L’enclave comme pseudo-refuge social dans deux adaptations cinématographiques contemporaines, The Virgin Suicides et Cracks.
pp. 65-77

Yves GARDES

La métaphore pénitentiaire : chambre noire de la libération poétique chez R. W. Emerson.
pp. 78-92

Isabelle GRAS

The Enclave in Brian Selznick’s Novels: a Transient Space for Self-construction.
pp. 93-116

Isabelle LICARI-GUILLAUME

Making Sense in Isolation: From Wonderland to Gormenghast.
pp. 117-129

Aurélien ROYER

Les récits de l’enclave chez H. G. Wells.
pp. 130-138

Julie GAY

The Island in Robert Louis Stevenson’s The Ebb-Tide and Joseph Conrad’s Victory, or the adventure of an enclave.
pp. 139-150

Remy ARAB-FUENTES

“The Imaginary Lines of a Twilight Country: Fiction as Enclave in Conrad’s Nostromo.
pp. 151-163

Célia DUPERRON

Los Pichiciegos de Fogwill : les hommes-taupes des Malouines.
pp. 164-178

Laura ALVAREZ-TRIGO

A Place of Your Own: Looking for a Space Outside the Sphere of Commodification in Don DeLillo’s Great Jones Street.
pp. 179-189

Remerciements :

Les directeurs de ce numéro tiennent à remercier les relecteurs: Eric Athenot (Université de Paris-Est Créteil), Jean-François Baillon (Université Bordeaux Montaigne), Elyette Benjamin-Labarthe (Université Bordeaux Montaigne), Stéphanie Benson (Université Bordeaux Montaigne), Hélène Charlery (Université Toulouse Jean Jaurès), Thomas Constantinesco (Université Paris-Diderot Paris 7), Anne Crémieux (Université de Paris Ouest Nanterre), Yves Davo (IUT Bordeaux Montesquieu), Stéphanie Durrans (Université Bordeaux Montaigne), Jean-Paul Engélibert (Université Bordeaux Montaigne), Lawrence Gasquet (Université de Lyon III Jean Moulin), Elvire Gomez-Vidal (Université Bordeaux Montaigne), Yves-Charles Grandjeat (Université Bordeaux Montaigne), Nicolas Labarre (Université Bordeaux Montaigne), Elisabeth Lamothe (Université d’Angers et du Maine), Helena Lamouliatte (Université de Bordeaux), George Letissier (Université de Nantes), Christine Lorre (Université Sorbonne Nouvelle Paris 3), Hélène Machinal (Université Bretagne Occidentale), Sophie Mantrant (Université de Strasbourg), Nathalie Martinière (Université de Limoges), Nelly Mok (Université Paul Valéry Montpellier 3), Nicole Ollier (Université de Bordeaux Montaigne), Patricia Paillot (Université Bordeaux Montaigne), Marie-Lise Paoli (University Bordeaux Montaigne), Véronique Pauly (Université de Versailles Saint-Quentin), Stéphanie Ravez (Université Bordeaux Montaigne), Arnaud Schmitt (Université de Bordeaux), Anne Stephani (Université Toulouse 2), Florian Trequer (Université de Rennes 2).

Les directeurs de ce numéro tiennent également à remercier Nathalie Jaëck, directrice de Climas, et Pascale Antolin, directrice de la revue Leaves, pour leur confiance.